I de mest avlägsna delarna av världen existerar fortfarande magi, förkroppsligad av andar från landet, himlen och allt naturligt. När Europas stormakter sträcker sina koloniala imperier längre och längre, kommer de oundvikligen att göra anspråk på en plats där andar fortfarande har makten – och när de gör det kommer själva landet att slå tillbaka tillsammans med öborna som bor där. Spirit Island är ett komplext och tematiskt samarbetsspel om att försvara ditt öhem från koloniserande inkräktare. Spelare är olika andar i landet, var och en med sina egna unika elementära krafter. Varje tur väljer spelarna samtidigt vilka av sina kraftkort de ska spela och betalar energi för att göra det. Att använda kombinationer av kraftkort som matchar en andes elementära affiniteter kan ge gratis bonuseffekter. Snabbare krafter träder i kraft omedelbart, innan inkräktarna sprider sig och härjar, men annan magi är långsammare och kräver eftertanke och planering för att kunna användas effektivt. I Andefasen får andar energi och väljer hur/om de ska växa: att återta använda kraftkort, söka efter ny kraft eller sprida närvaro till nya områden på ön. The Invaders expanderar över ökartan på ett semi-förutsägbart sätt. Varje sväng utforskar de in i några länder (delar av ön); nästa tur bygger de i dessa länder och bildar bosättningar och städer. Turen efter det härjar de där, fördärvar landet och attackerar alla infödda öbor som är närvarande.Öborna slår tillbaka mot inkräktarna när de blir attackerade och ger andarna lite annan hjälp, men kanske inte alltid gör det exakt som du hade hoppats. Vissa makter arbetar genom öborna och hjälper dem (t. ex.) driva ut inkräktarna eller rensa landet från fördärv. Spelet eskalerar allt eftersom det fortskrider: andar sprider sin närvaro till nya delar av ön och letar efter nya och mer potenta krafter, medan inkräktarna intensifierar sina koloniseringsansträngningar. Varje tur representerar 1-3 år av alternativ historia. Vid spelstart kräver vinst att man förstör varenda bosättning och stad på spelplanen - men när du skrämmer inkräktarna mer och mer blir segern lättare: de kommer att fly även om ett antal bosättningar eller städer finns kvar. Nederlaget kommer om någon ande förstörs, om ön översvämmas av fördärv eller om Invader-däcket är uttömt innan segern uppnås. Spelet innehåller olika motståndare att slåss mot (t. ex. en fransk plantagekoloni eller en avlägsen brittisk koloni). Varje förändring spelar på olika sätt och erbjuder olika svårighetsförstärkningar för att hålla spelet utmanande allt eftersom du blir bättre på spelet. Spelare: 1-4Speltid: 90-120minÅlder: 13+
Designer Uwe Rosenberg (Agricola, Caverna, Bohnanza, etc) har hjälpt oss att kombinera den andra upplagan av Viticulture med några element från Toscana: Mama & Papas, Fields (Properties), olika Visitor cards, & Automa (solovariant). Detta är i grunden en mer robust version av Viticulture utan att lägga till komplexiteten hos några av de "tyngre" Toscana-expansionerna. Mamas & Papas ger spelare olika startresurser. Fältkort låter dig sälja fält du inte använder för ett tillflöde av pengar. En större uppsättning besökskort erbjuder mycket mer variation, och vi har bara valt ut de mest balanserade korten så att det aldrig blir en dålig dragning. Det här är de expansioner vi alltid spelar med – de känns inte längre som expansioner. Så de är nu inkluderade i kärnspelet Viticulture.
Här finns produkter i kategorin Brädspel. Välkommen att bläddra bland alla produkter som vi har att erbjuda inom kategori Brädspel. Om man frågar oss så ska det vara lätt att hitta vad man söker och det ska inte vara krångligt eller besvärligt. Vi listar alltid den mest prisvärda produkten som vi kan hitta som här inom kategorin Brädspel.
Här listas även andra varumärken inom kategorin Brädspel.